Recent bezocht ik Richard van Tilborg van Ordina SMART om de Hololens te testen. Het is namelijk lastig voor te stellen, virtual reality (VR), augmented reality (AR), je moet het zelf ervaren. Toch probeer ik mijn ervaringen te omschrijven en een beeld te schetsen van de mogelijkheden.

Mijn ervaringen met VR zijn vooralsnog heel duaal, er zijn brillen die je na gebruik afzet en waarna je even het gevoel hebt dat je de grip op de tastbare wereld kwijt bent. Ik heb daarentegen ook brillen getest zonder deze bijwerkingen, waarbij je je onderdompelt in een virtuele wereld en er ook ongeschonden weer uitkomt. Het is dan prachtig, je staat werkelijk middenin een setting, je kunt helemaal om te heen kijken en ervaart hoogte, diepte, beweging, ik zag bv een filmpje waarbij je in een boot over de oceaan vaart, daar kun je zeeziek van worden ;-). Een groot deel van de informatie die onze hersenen verwerken komt uit wat we zien. Hoe beter een bril is afgestemd op je (oog)bewegingen hoe natuurlijker het voelt. Nu ben je met een VR bril wel in een afgeschermde wereld, de echte wereld meestal wordt zo goed als buitengesloten. Hololens werkt anders.

Deze lens zorgt ervoor dat je als het ware een laag over de bestaande wereld kunt leggen, en beide tegelijk blijft zien en ervaren. Een laag bestaande uit digitaal beeld en hologrammen. Hololens is draadloos, hoeft niet verbonden te zijn met een computer. Je ogen en handen en evt. stem zijn je cursor.

img_8940-kopie

Dat wetende, zette ik de bril op; de ruimte was alvast gevuld met verschillende hologrammen. Doordat je dezelfde ruimte nog steeds ziet, maar dan met extra laag, blijft het heel tastbaar. Er hing ineens een haai boven tafel, een regenboog bij het plafond, een danseres in de kamer, etc. Je overziet niet alles in 1 keer, al rondlopend en rondkijkend ontdekte ik steeds meer.

Om de hologrammen te kunnen bewerken gebruik je dus je ogen en handen, dat is nog best even wennen. Je kijkt naar bv de haai, ziet een pop-up menu met o.a. bewerken en ‘klikt’ dat aan. Ik probeerde het door te tappen, alsof je iemand op de rug tikt, maar de beweging moet eerder een soort tappen van wijsvinger en duim zijn, een beetje half tappen werkt ook minder als een ferme tap. Je krijgt dan een kader om de haai heen, die je, net als een afbeelding in bv. Word, bij een punt kunt pakken en kan vergroten of verkleinen. Bij de danseres verscheen er een play symbool in beeld, ik zette haar aan en ze begon te dansen. Je kan haar op ware grootte naast je zetten en er omheen lopen, dat zou mijn online yogalessen ook een stuk makkelijker maken.

img_8935-kopie

Maar buiten dat het een geweldige ervaring is en het grappig is een haai op tafel te hebben, hoe gaan we dit gebruiken zal je misschien denken? Want dat we het gaan gebruiken is zeker, welke branche zal over 10 jaar nog hetzelfde zijn?

De potentie van VR, AR, Hololens is enorm. Er zijn eigenlijk twee hoofdzaken die hiervoor zorgen, toepasbaar in allerlei sectoren. Visualisatie en (klinkt creepy) het beïnvloeden van onze hersenen…

Oké, visualisatie met behulp van Hololens kunnen we ons waarschijnlijk allemaal voorstellen; je kunt, al dan niet op afstand, iemand meenemen in je verhaal, iets tekenen, iets voordoen, een laag over de bestaande wereld leggen. Erg handig als bron van informatie (fantaseer even over de school van de toekomst), maar ook voor ons ontwerpers! In vorige blogs verwees ik al naar filmpjes waarbij dit wordt gedemonstreerd.

Je kunt Hololens ook gebruiken in plaats van een scherm; telefoon, pc, tv. In plaats van op het scherm zie je de beelden dan geprojecteerd in de ruimte. Hololens scant de ruimte waar je bent, je ziet een soort raster over de ruimte en alles wat erin staat trekken. De ruimte is dan in kaart gebracht. Je kunt hier nu alle mogelijke en beschikbare digitale info, waaronder hologrammen, ‘overheen’ plaatsen. Een 365 graden video afspelen in de woonkamer voelt dus alsof je er zelf bent.

Onderstaand filmpje legt het gebruik ervan goed en helder uit.

Dan het beïnvloeden, klinkt eng, maar goed gebruikt biedt het innovatieve oplossingen voor moeilijke problemen. Visuele informatie is het belangrijkst voor onze hersenen, het beeld wat we zien is dus erg bepalend. Als je dat beeld beïnvloedt op een zodanige manier dat je het echt ziet (met VR bv) kun je de hersenen wellicht resetten. Zo heeft Ordina SMART een toepassing ontwikkelt voor de Oculus Rift, een van de beste VR brillen op het moment, om mensen met anorexia te helpen een ander beeld van zichzelf te krijgen. Meer hierover lees je hier.

Naast zien spelen andere zintuigen een rol: horen, voelen, ruiken, proeven. Stel je voor dat je een probleem niet alleen visueel aanpakt, maar in dit proces meer zintuigen betrekt….Een onderzoek waarbij VR is ingezet heeft gezorgd voor de terugkeer van gevoel bij een groep verlamde mensen, VR leerde het brein opnieuw om te gaan met de sensatie van beweging, ook werd er gebruik gemaakt van een robotisch harnas, dat de patiënt bestuurde dmv zijn hersenactiviteit.

Het zal even duren voor iedereen gebruik maakt van dergelijke brillen, ze zijn soms vrij groot, soms zwaar, en je wilt er ook niet vreemd mee uitzien. Hololens is al aardig draagbaar, niet zwaar en niet vervelend om op te hebben, pas bij het afzetten ontdekte ik een klein minpuntje ;-): hololens_afzetten

Maar goed, de eerste computer was ook een ruimte vullend bakbeest, en kijk waar we nu zijn. We staan aan het begin, waar het ons leidt weet nog niemand, dat het veel nieuwe mogelijkheden biedt is zeker en het is absoluut een goed idee om de ontwikkelingen te (gaan) volgen!